Vluchten

KLM Boeing 747

De vondst van de vluchten voor deze trip, gaf de doorslag om het nu toch maar eens te doen, opnieuw naar Amerika. We zijn steeds uitgegaan van minimaal 5000 euro voor 2 Business Class-tickets en hoewel we al twee jaar lang regelmatig zoeken, kwamen we gewoon niet onder de 6000 euro uit. Of soms wel, maar dat was dan altijd met een overstap op London Heathrow en vluchten met British Airways en dat is ons gewoon slecht bevallen in 2010, tot twee keer toe.

We hebben natuurlijk heel vaak reisverslagen gevolgd van andere Amerikagangers die we via het forum van Alles Amerika kennen, maar de laatste reis van Fred en Carola in hun gloednieuwe A-klasse camper van de fabriek naar San Francisco gaf weer kriebels. Dus weer kijken, zoeken, praten, overwegen en uiteindelijk bij KLM terecht gekomen. Want vanuit Madrid naar Los Angeles is de enige rechtstreekse optie van uit Madrid en we hebben tenslotte ook een huis in Nederland.

Surprise, surprise!

Eerst naar Nederland rijden en dan vanuit Amsterdam vliegen? Oef, reken er nog minimaal 800 euro bij om in Nederland te komen en weer terug. Vliegen kan ook, met een Transavia-vlucht, maar dan kan je weer weinig bagage meenemen én hebben we geen auto in Nederland. Totaal toch een 8500 euro …

KLM AMS-SFO

Maar dan!!!

… het kan ook anders: met de auto naar Madrid, Droppie weer laten logeren bij het Täch-hotel (ongeveer 150 euro voor 7  weken) en dan … kunnen we voor veel minder geld naar San Francisco, drie weken in Made blijven voor onze jaarlijkse voorjaarstrip en dan weer op hetzelfde ticket naar Madrid terug.

Alleen een auto huren in Nederland komt er nog bij, maar we sparen wel een rit heen en weer uit die we anders elk jaar wel maken voor hetzelfde geld ongeveer. Totaal komen we zo op ongeveer 5000 euro voor de tickets, de stalling van de bus in Madrid én drie weken huurauto in Nederland.

Let op de ticketprijs!! En het voelt vertrouwd, na een paar keer British Airways en met Qatar naar Australië, gewoon weer eens onze goede, ouwe trouwe KLM.

MAD-AMS-SFO

We gaan er dus voor, de tickets zijn geboekt. De reden dat we zo vroeg in het seizoen gaan, zit hem dus in deze ticketprijzen, want later in het voorjaar zijn die er gewoon niet meer. Maar geen nood, we wilden graag nog eens naar Arizona en New Mexico en daar is het in april al heerlijk weer!

Zowel heen als terug zitten we op de korte vluchten op stoel 2D en 2F, want met een korte overstap in Amsterdam zijn we er dan in elk geval ook als een van de eersten uit.

Vlucht kleine toestel

Op de lange vluchten heen en terug hebben we gekozen voor rij 3 in de kleine intieme cabine op het onderdek van de Boeing 747, wij hebben daar vaker gezeten en vinden het altijd erg knus, de service is er uitmuntend en je hebt er veel ruimte. Bovendien hoef je dat akelige trapje niet op naar boven. Wij zijn duidelijk de eerste die de stoeltjes al hebben uitgekozen. Rij 1 kiezen we bewust niet, die is vaak voor ´belangrijke mensen´ en dan worden wij er vast weg gehaald. Ooit zaten we er wel op een Northwest Airlines vlucht, maar toen waren wij degenen die op een andere vlucht waren gezet.

KLM Lange vluchten

We zijn wel benieuwd naar de totaal vernieuwde Business Class (zie site KLM via de link voor interactieve presentatie)  in deze oude, vertrouwde Boeing 747.

Wellicht kunnen we in Madrid nog even in de lounge die om 5 uur open gaat, vermoedelijk boarden we om half zes. We zullen toch om 3 uur in de nacht al met een taxi vanuit ons hotel naar het vliegveld moeten. Koffie is dan hard nodig! In Amsterdam gaan we dat zeker niet redden, we zijn al blij als we onze overstap probleemloos halen.

Lounge MadridInfo Lounge Madrid

Vier weken later vliegen we terug vanaf San Francisco International Airport. We hebben op het gemak de hele ochtend, want we vliegen om 13.50 uur. Kalm aan, lekker chillen in de lounge. We landen de volgende ochtend (reken met 9 uur tijdverschil) na een vlucht van 11,5 uur) weer op Schiphol waar we een auto zullen ophalen en lekker naar ons eigen appartement in Made gaan om de jetlag te overwinnen en onze voorjaarsvakantie in Nederland voort te zetten tot 22 mei.