Dag 3: starten in Chowchilla

 

Het was me, zoals te verwachten, het nachtje wel. Wie goed heeft opgelet, heeft gemerkt dat onze foto´s en blogs midden in de nacht werden geplaatst. Nadat we om 6 uur in bed lagen, waren we natuurlijk om 1 uur weer klaarwakker. Logisch, want voor onze biologische klok was het al 8 uur in de ochtend. Niet tegen vechten, gewoon wat gaan doen en zo was het half vijf voor we na veel geblog en andere internetgedoe besloten maar weer te gaan slapen. En warempel, het was bijna half zeven toen we weer wakker werden en eigenijk best uitgerust op konden staan. De boel bij elkaar gezocht en op naar Mimi´s Café, wat we van tevoren al hadden uitgezocht als leuk ontbijtadresje.

We waren de eerste klanten en werden echt uiterst enthousiast welkom geheten door de gastheer van middelbare leeftijd. Hij wilde bijna aanschuiven, geloof ik. We hebben hem maar wat foto´s van ons laten maken om ons niet te vergeten. Het ontbijt was ver-ruk-ke-luk! Albert had een omelet met van alles en nog wat en ik ging voor de French Toast Cinnamon Roll. Compleet met scrambled egg en bacon. O ja, vergeet ik nog het schaaltje fruit. Mijn hemel, thuis eten we twee crackertjes met kaas. Dit is echt gewoon zo onfatsoenlijk veel en onwijs lekker! We hebben er echt de hele dag op geteerd! Heerlijk vers vruchtensap, voor mij sinaasappel, voor Albert cranberry, maakte het compleet. En o ja, ´shall I warm this up for you, honey?´. Dat was ik dus gewoon vergeten, dat onbeperkt bijschenken van de koffie.

Zo was ik wel meer vergeten. Zo grappig, we zijn al zes jaar niet meer in de USA geweest en zeven jaar niet in Californië. Ik kijk weer op van de monsterlijke grote pick-up trucks, de enorme SUV´s, de sportwagens, de grote campers en de waanzinnig mooie trucks. En dan is het nog zondag, het grote spul moet nog komen. Ik verwonder me weer, maar wel met een glimlach en een ´o ja´-gevoel. Minder herkenbaar vond ik Walmart, onze volgende stop. Deze was ronduit rommelig en ja, dat hoor je wel vaker, maar zo herinner ik het me niet. Zelfs de winkelwagentjes hadden duidelijk hun beste tijd gehad.

Om ons heen hoorde ik voornamelijk Spaans, Mexico is blijkbaar steeds meer Californië binnengedrongen. Alles wordt tweetalig aangeven en ook op de producten vind ik alles in het Spaans en in het Engels. De dame aan de kassa spreekt Engels met ons en is duidelijk verbaasd als ik een klein meisje in het Spaans aanspreek. Het praatje volgt natuurlijk en ze zegt dat ze gek is van talen en dolgraag Frans zou leren, maar niet weet waar te beginnen. Het eindigt ermee dat ik haar Duolingo aanbeveel en de site voor haar opschrijf. Altijd een praatje hier, dat vind ik zo gezellig. Spain is echt het toverwoord om aan de praat te raken. We hebben ons lijstje aardig afgewerkt, koelbox, wat wasmiddel, drogerdoekjes, toiletartikelen, water, siroop, flesjes Coke Zero en plastic bordjes en bekers. Dat is het in grote lijnen wel.

Aan de overkant van de snelweg zit Bass Pro Shops en zoals velen wel weten is Albert groot fan! We gaan er dus nog even heen, scoren nog een paar kleine dingen en besluiten dat deze toch wel heel klein is, vergeleken met de andere winkels waar we geweest zijn. Hans, niet de moeite waard om te stoppen, ga maar naar Las Vegas 🙂 Ondertussen tikt de klok door en bij Modesto stoppen we om snel even bij Bed, Bath en Beyond cadeaukaarten te halen voor Karly en Kerry, de dochters van onze vrienden. Beide dames zijn het afgelopen jaar getrouwd. Dan op naar Chowchilla, terwijl ik onderweg de code van de Sirius XM satellietradio kraak en dus het 30-daagse proefabonnement wat bij de auto hoort, in laat gaan. Mooi zo! Met de WIFI in de auto heb ik minder geluk, die blijkt al door de proefperiode heen te zijn. Gelukkig werkt inmiddels ook onze MIFI-router met de meegebrachte 5GB datakaart, dus alles prima.

 

Over die auto kan ik bijna een boek schrijven, maar dat laat ik aan Albert over. Hij is zo groots als een aap op dat ding 🙂 Ik vind hem ook wel heel gaaf hoor, al moet ik via een treeplank naar binnen klimmen. Het mooiste vind ik nog dat we hiermee echt een goede deal hebben. Ik begon met een boeking voor een soortgelijke auto voor 1681 euro, heb een paar keer nog een betere prijs gevonden, maar uiteindelijk hebben we nu 1176 euro betaald voor deze luxe Premium SUV. Enne … via de inmiddels niet meer bestaande Cashback-korting van Mastercard hadden we al eens 132 euro terug gekregen voor twee boekingen die nooit doorgegaan zijn en nu kregen we vanmorgen een mail dat we nog eens 66 euro krijgen voor de gecancelde boeking van de auto die we dus niet gehaald hebben. Rare lui daar, maar we hebben wel meteen geïnd. Uiteindelijk heeft het hele autogedoe ons dus nog geen 1000 euro gekost en mogen we daarvoor een maand rondrijden in een gigantische Obama-bak.

Terug naar waar we waren. Bijna in Chowchilla dus. Het was bijna 1 uur toen we bij de gated community waar Elly woont, aankwamen. Netjes door de visitor-toegang, tijdelijke vergunning op het dashboard en op naar onze inmiddels 78-jarige vriendin. Opa Dick, mijn vaders oude kameraad van al zeker 65 jaar geleden, is een paar weken geleden overleden. Fijn om nu toch naar Elly te kunnen en nog fijner om daar verwelkomd te worden door kleindochter Karly, dochter Lenie, haar man Phil, zoon Casey en schoondochter Darcy. En nog de vier dochters van het laatste stel, maar die zagen ons niet echt, die waren druk met hun eigen spelerij en de kitten van Elly. Het werd een hele gezellige middag bijkletsen! Zo leuk en zo vertrouwd en zoals Case zei:´I can´t believe that we didn´t see you guys for seven years, seems like yesterday!.

Dag 2 - 6

Elly is oud geworden, ze heeft heel veel gezondheidsproblemen gehad in de jaren dat wij niet geweest zijn en veel zorg om en voor Dick. Van de struise actieve senior die ons overal heen commandeerde (ha, wel lief hoor), naar de broze oude vrouw van vandaag. Morgen wil ze graag  met ons naar de boerderij en dat doen we natuurlijk. Trudie, haar dochter met wie ik al vanaf 1983 bevriend ben, kon het vandaag niet bijbenen. Zij vertrekt met man en twee dochters donderdag naar Nederland voor twee weken en moet nog heel veel doen voor vertrek. Ze nodigde ons uit voor vanavond, maar eerlijk gezegd zijn we gewoon heel moe en duik ik ook zo mijn bedje in, al is het nog maar bijna 9 uur. Morgenavond beter, dan gaan we lekker eten met elkaar.

Wij hebben hier een prima hotel, vlakbij Elly en hebben vanmiddag voor het avondeten al ons hebben en houwen mee naar boven genomen. De koffers volledig herpakt, zodat de dingen die we af en te nodig hebben in de auto blijven en de dagelijkse dingen in één reistas zitten. Tot onze grote vreugde zijn alle lange broeken in de ´die-hebben-we-niet-nodig-tas´ beland, want het wordt hier fantastisch mooi weer. Vandaag was het rond de 25 graden met veel zon, al begon de dag erg mistig. Vanaf woensdag zitten we boven de 30 graden, niet alleen in Palm Springs, maar ook hier. Albert heeft ondertussen alle medicijnen voor de hele maand netjes in zo´n enorme medicijnsorteerdoos gedaan, zodat ik elke morgen alleen een vakje open hoef te maken. Ook heeft hij een Amerikaanse stekker aan onze Europese stekkerdoos gezet, ons oplaadstation is dus weer compleet.

We sleepten onszelf na al dat gepak naar de auto, staken de highway over en aten een hapje bij Perko´s. Hapje? Oef … heerlijke malse kipfilet met veel groenten en een baked patato voor mij en een biefstuk van formaat voor Albert. Veel, te veel, vooral omdat de salade erbij ongeveer een maaltijdsalade was. We zijn het duidelijk niet meer gewend, die grote porties en dat hoeft ook niet. Dan maar wat laten staan! Morgen lekker uitslapen, ok?

 

fotocowboy

 

Klik hier voor de foto´s van vandaag

11 gedachtes over “Dag 3: starten in Chowchilla

  1. Wat kan jij goed schrijven Monique. Geweldig. Dank je wel daarvoor. Heel veel plezier en gezelligheid verder. Maar dat zal vast lukken.

  2. Fijn verhaal weer! Ik vond 25 jaar geleden de Walmart al een beetje shabby winkel waar alleen maar Spaans gesproken werd. Er stonden veel campers op het parkeerterrein weet ik nog. Verlichting was matig. Ik zei nog tegen Max dat ik hier nooit zou willen overnachten. Amerika is een fantastisch land met aardige mensen. En al zegt iedereen dat het oppervlakkig is en de mensen alleen maar aardig doen omdat het moet…….Ik heb liever lachende vriendelijke mensen dan chagrijnen.
    Wat akelig om te zien dat jullie vriendin zo broos is geworden. Dat krijg je op een bepaalde leeftijd. Echt fijn dat jullie haar opgezocht hebben.
    Wens jullie een heel gezellige dag toe xxx

  3. Stores as bass pro Zijn gevaarlijk voor de liefhebbers. Veel herkenbare verschillen noem je op die mij niet meer opvallen. Hier in wallie world wonderlijke figuren maar geen spaans.

  4. Al 4 dagen weg wat gaat het snel. Wat een bak van een auto, Albert in zijn element. Lees over vermoeidheid, wanneer een dagje rust? Heerlijk verhaal weer en het weer is ook prima. Hier voorspellen ze regen maar of het komt???? Veel plezier daar.

Geef een reactie

